El cabello de Agnes

reflexiones-collage en torno a la autoridad femenina y la relación pedagógica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47965/fermen.16.1.7

Abstract

In this reflection-collage article I propose the construction of a first-person narrative threading between the epistolary forms of our time (email) and narrative in order to address female authority (Muraro, 1994; Cigarini and Muraro, 2013; Irigaray, 1991) and the pedagogical relationship (López Carretero, 2011) in Depth, along with their possibilities for creating a place to be other ways of stablishing a relationship with the world. The importance of the recognition of the process of becoming a woman (Braidotti, 2015) and of starting from oneself will be argued, as well as the need to new forms of pedagogical writing that allow us to "invent" our voice (Larrosa, 2011).

Keywords: female authority, narrative, pedagogical relationship,

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Lourdes García Barrientos

Licenciada en Ciencias de la Educación (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación- UDELAR)

Máster en Investigación y Cambio Educativo (Universidad de Barcelona)

Doctoranda en Educación y Sociedad (Universidad de Barcelona)

mlgarciabarrientos@gmail.com

References

Borbar Valenzuela, V. y López Carretero, A. (2020) Lo personal en lo educativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. (95), 227-242 Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7410808

Braidotti, R. (2015) Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Editorial Gedisa

Cigarini, L. y Muraro, L. (2006). Feminismos del siglo XXI. Lectora: Revista De Dones I Textualitat, (12), 25–32. Recuperada en: https://raco.cat/index.php/Lectora/article/view/205563/284773

Duoda. (s/f) Bienvenido o bienvenida a Duoda. http://www.ub.edu/duoda/web/es

hooks, b. (2021) Enseñar a transgredir. La educación como práctica de la libertad. Madrid: Capitán Swing Libros

Irigaray, L. (1994) LUCE IRIGARAY. Entrevista realizada por MG Encarna Sanahuja YII, Teresa Sanz Coll y Rosa Segarra Martí. Duoda. Revista d’Estudis Feministes. (7) 177-185 Recuperada en: https://raco.cat/index.php/DUODA/article/view/60084/89302

Larrosa, J. (2011) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México D.F. Fondo de Cultura Económica. (Edición electrónica)

López Carretero, A. (2001) Amor al Sentido. Duoda. Revista d’Estudis Feministes. (21) 55-68 Recuperada en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/110086/1/562300.pdf

Muraro, L. (1994) Autoridad sin monumentos. Duoda. Revista d’Estudis Feministes. (7) 86-100 Recuperada en: https://raco.cat/index.php/DUODA/article/view/60077

Vilariño, I. (2019) Poesía completa. Montevideo: Editorial Cal y Canto

Published

2022-12-21

How to Cite

García Barrientos, M. L. (2022). El cabello de Agnes: reflexiones-collage en torno a la autoridad femenina y la relación pedagógica. Revista Fermentario, 16(1), 92–103. https://doi.org/10.47965/fermen.16.1.7