Rock art (cave painting), Ethnography and collective memory. Case of study: Cueva de las manos, Patagonia, Argentina

Authors

  • Patricia Schneier Facultad de Filosofía y Lestras-Universidad de Buenos Aires
  • Agustina Ponce Instituto Superior de Estudios Sociales
  • Carlos Achero Instituto Superior de Estudios Sociales/CONICET

DOI:

https://doi.org/10.29112/ruae.v6i1.1242

Keywords:

Rock art, historical analogy, collective memory, Cueva de las Manos, Patagonia

Abstract

Cueva de las Manos, situated in Patagonia, Argentina, is an emblematic site declared World Heritage by UNESCO. The site holds a large amount of rock art panels that were created in different time periods between 9400 and 2500 years ago. From the vast range of figures and
scenes represented in the cave walls, we have selected two themes for this study. These are the scenes depicting hunting activities and pregnant guanacos, which are set in relation to hand
negatives stenciled on the wall. Based on ethnographic records documenting mythical narratives of the Tehuelche people, as well as the chronicles and diaries of travelers who visited the area, we propose certain guidelines for the interpretation of the art panels, created thousands of years ago. This gives us an opportunity to reflect on the benefits provided by historical analogies in an effort to set the ground for an “anthropological archaeology” and the construction of a collective memory

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Schneier, Facultad de Filosofía y Lestras-Universidad de Buenos Aires

Investigadora independiente; Licenciada en Cs.
Antropológicas, FFyL-UBA, Buenos Aires, Argentina.
patschneier@gmail.com, ORCID: 0000-0003-0071-5455.

Agustina Ponce, Instituto Superior de Estudios Sociales

Becaria en el Instituto Superior de Estudios Sociales
(ISES)CONICET/UNT e Instituto de Arqueología y Museo
(IAM), FCN e IML-UNT, Tucumán, Argentina. chuen@
outlook.com.ar, ORCID: 0000-0002-1740-6408

Carlos Achero, Instituto Superior de Estudios Sociales/CONICET

Investigador principal en el Instituto Superior de Estudios
Sociales(ISES)CONICET/UNT e Instituto de Arqueología
y Museo (IAM), FCN e IML-UNT, Tucumán, Argentina.
carlosaschero46@gmail.com, ORCID: 0000-0001-9872-
9438.

References

Aguerre, A.M. (2000). Las vidas de Pati en la toldería Tehuelche del Río Pinturas y el después. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras.

Aschero, C.A. (2012). Las escenas de caza en Cueva de las Manos. Una perspectiva regional (Santa Cruz, Argentina). Actas y CD del Simposio Internacional de Arte Rupestre IFRAO 2010, Tarascon-sur Ariegè, Francia. CD Actas.

---------- (2018). Hunting scenes in Cueva de las Manos, style, content and chronology (Río Pinturas, Santa Cruz-Argentinian Patagonia). En: Archaeologies of Rock Art, South American perspectives. London &New York: Routledge.

Aschero, C.A. y Isasmendi, M.V. (2018). Arte rupestre y demarcación territorial: el caso del grupo estilístico B1 en el área Río Pinturas (Santa Cruz, Argentina). Revista del Museo de La Plata, Volumen 3 (1), 112-131.

Aschero, C.A y Schneier, P. (2021). En : Making scenes: Global Perspectives on Scenes in Rock Art . Davidson I. y A.Nowell eds. New York, Oxford . Berghahn Books, pp. 310-327.

Aschero C.A., Isasmendi, M.V., Ucedo, R.V. y Aguerre, A.M. (2019)a. Aportes a la cronología y contexto de las escenas de caza tempranas en cueva de las Manos (ca. 9400-7700 AÑOS AP) Alto Río Pinturas, Santa Cruz. En: Arqueología de la Patagonia: El pasado en las arenas. Gómez Otero J., A. Svoboda y A. Banegas eds. CONICET-IDEAUS, Buenos Aires 2019, pp. 41-51.

Aschero, C.A., Bozzuto, D., Civalero, M.T., Sacchi, M. y Maveroff, N. (2019)b. Se nos viene la noche. El volcán Hudson y su influencia en el NO de Santa Cruz: integrando perspectivas arqueológicas. En: Arqueología de la Patagonia: El pasado en las arenas. Gómez Otero J., A.Svoboda y A.Banegas eds. , Buenos Aires: CONICET-IDEAUS, pp. 239-50.

Bórmida, M. y Siffredi. A. (1969-70). Mitología de los Tehuelches Meridionales. RUNA XII Parte 1-2, 199-245.

Candeau, J. (2006) [1996]. Antropología de la memoria. Ediciones Nueva Visión, Buenos Aires. 128

Casamiquela, R.M. (1981). El arte rupestre de la Patagonia. Buenos Aires: Siringa libros.

---------- (1988). En pos del gualicho. Buenos Aires: EUDEBA, Fondo Editorial Rionegrino.

Chapman, A. (2008). Hain.Ceremonia de iniciación de los Selk’nam de Tierra del Fuego.Buenos Aires: Zaguier&Urruty Publications.

de Aréizaga, J. (2004). La expedición del Comendador Loayza [1526]. En: R.J. Mandrini. Los pueblos originarios de Argentina (p. 52). EUDEBA, Buenos Aires.

De Agostini, A.M. (1941). Andes Patagónicos, viajes de exploración a la cordillera patagónica austral.

Published

2021-07-07

How to Cite

Schneier, P., Ponce, A., & Achero, C. (2021). Rock art (cave painting), Ethnography and collective memory. Case of study: Cueva de las manos, Patagonia, Argentina. Uruguayan Review of Anthropology and Ethnography On Line: ISSN 2393-6886, 6(1), 71–85. https://doi.org/10.29112/ruae.v6i1.1242